A triatlon szerelmese: Deák Zsombor

2016. március 21. 16:22 - Hello Magyarok!

zsombor_bahrain.jpgFotó: Challenge Bahrain 

Élénk gyerekként érezte, hogy mozgalmas pálya áll előtte, amikor pedig rájött, hogy nem a tűzoltó a legmenőbb szakma, már tudta: sportoló lesz. A tömbház körüli „futóversenyek”, amikor is azon kapta magát már 10 évesen, hogy órák telnek el, és még mindig képes folyamatos tempóban futni, ugyanezt az elhatározást erősítették. 16 évesen, ahogy fogalmaz, két összeerősített áruházas biciklivel, teljesen amatőr felszereléssel indult neki élete első triatlon versenyének. A saját sportra találás kétségtelenül ekkor dőlt el Deák Zsombor számára. Ahogy elérte a teljes Ironman versenytáv (3,8 km úszás, 180 km kerékpár, 42 km futás) korhatárát, 19 évesen rögtön neki is vágott a nagyatádi Ironman versenynek. 

zsombor_deak1_atmeretezett.jpgFotó: Bedő Andor   

  • Névjegy: Deák Zsombor
  • Születési hely, idő: Kolozsvár, Románia, 1989.08.17.
  • Lakóhely: Sepsiszentgyörgy, Románia
  • Téli felkészülési hely: Ausztrália, Ázsia
  • Sportág: hosszútávú triatlon
  • Versenyszám: úszás, kerékpározás, futás
  • Magasság: 179 cm
  • Súly: 70 kg
  • Tanulmányok: Strathfield College - Business Administration  (Sydney, Ausztrália); Babeș-Bolyai Tudományegyetem - Testnevelés és Sport Kar (Kolozsvár, Románia); Vasvári Pál Gimnázium - Testnevelés tagozat (Nyíregyháza, Magyarország)

– Mikor és hogyan döntötted el, hogy a sportért akarsz és fogsz élni? Volt ilyen pillanat egyáltalán?

– Igazából nem mondhatom, hogy lett volna egy olyan pillanat, amikor döntöttem arról, hogy sportoló leszek, és részlegesen ennek szentelem az életem. A sport mindig is jelen volt az életemben, de ezt én inkább egy utazásnak éltem meg, ami mindig sodort előre, és amely által folyton új kapuk, utak és lehetőségek nyíltak. Ugyanakkor a bevezető mondat is megállja a helyét, hiszen gyerekként naná, hogy én is sportoló szerettem volna lenni. Csak azt nem tudtam még, hogy focista, hokis, teniszező, uszó vagy épp kosárlabdázó.

– Voltak/vannak példaképek előtted?

– Gyerekként minden sportolóra felnéztem, több példaképem is volt. Évek során a példaképek eltűntek, de természetesen több sportolóra ma is felnézek karakterüket, elért eredményeiket ismerve. Különösképpen tisztelem azokat, akik rendkívülit tudtak és tudnak nyújtani saját sportágukban. Macca (Chris McCormack) teljességében egy ilyen meghatározó személyiség. Macca olyan a triatlonban, mint Schumacher a Forma-1-ben. Először egy fülöp-szigeteki versenyen találkoztunk, ami hatalmas élmény volt számomra. Majd úgy alakult, hogy a verseny utolsó 10 km-ét együtt futottuk, kéz a kézben érve célba. A verseny után meghívást kaptam a bahreini hercegek after partijára, ahol Macca mellett velük is jobban összebarátkoztam. Azóta rendszeresen összefutunk a világ valamelyik pontján.

Deák Zsombor legjobb eredményei 2013-ig:

2012 és előtte

  • Kétszeres Powerman Duathlon World Series U23 érmes
  • Többszörös rövidtávú triatlon-duatlon bajnok
  • Többszörös félmaraton bajnok
  • AIMS (Association of International Marathons and Distance Races) maraton bajnok

2013

  • Ironman 70.3 Taiwan világkupa (Kenting,Tajvan) - 4. hely
  • Metaman Half-Ironman (Bintan, Indonézia) - 4. hely
  • Cook River Run (Sydney, Ausztrália) - 1. hely 
  • Kedumba Half-Marathon (Katoomba, Ausztrália) - 1. hely

– Mire tanít meg a profi sport a mindennapokban? És a triatlon?

– Teljesen más ember lennék sport nélkül. A sport megtanít arra, hogy tényleg becsülj meg mindent az életben, hogy egyaránt tudd helyén kezelni a kudarcokat, a nehéz helyzeteket, de a sikert is. Az emberi kapcsolatokhoz, az élethez is egész másképp áll egy sportoló. Sorolhatnám napestig, megannyi pozitív hozama van. Sportágtól függően természetesen más-más területen fejlődhet az ember. A triatlon a maga összetettségéből fakadóan legfőképpen alázatra tanít meg. És persze a nem szűnő kitartásra, mint számos egyéb sportág.

– A szép helyezéseken túl mi tesz még téged boldoggá ebben a sportban?

A folytonos kihívás az, ami állandóan motivál, mindig egy kicsit jobb lenni, mint tegnap - ez éltet. Az, hogy folyamatosan új céljaim vannak, amelyek elérése boldoggá tesz. A folytonos kalandvágy pedig már hozzátartozik az életemhez. Sport nélkül óriási hiány lenne az életemben.

zsombor_bangkok_2.jpgFotó: Chaiwat Kankitsuwan 

– És miért épp Ausztráliát választottad felkészülési helyedül? 

– Mert az örök napsütés országa! Valójában érdekelt, hogy miért innen kerülnek ki a világ legjobb atlétái. Úgy gondoltam, ha ide jövök, én is fejlődhetek. Mindemellett muszáj volt ezt meglépnem ahhoz, hogy nemzetközi szinten is jegyzet triatlonista legyek. Azóta már beigazolódott, hogy Ausztrália a lehető legjobb döntés volt számomra. Nem mellesleg sokat segített az is, hogy élnek itt rokonaim, így mégsem a semmibe kellett megérkeznem.

– Gondolom a lehetőségeid meghatározzák, hogy épp hol élsz. Ha Ausztrália után jön egy felkérés, melyre nehéz lesz nemet mondanod, előfordulhat, hogy továbbállsz?

– Jelenleg három kontinensen, Európában, Ausztráliában és Ázsiában is élek. Általában ott keressetek ahol meleg van! Most épp Sydneyből jelentkezem. S bár Ausztrália a világ egyik legélhetőbb országa, nagyon szeretem, de nem a hazám! Nem tervezem, hogy itt élem le az életem. Hosszú távú célom azonban nem a továbbállás, hanem az, hogy egyre több időt töltsek otthon, és végül teljesen hazaköltözzek.

– Beavatsz egy kicsit abba, hogyan is néz ki egy profi sportoló átlagos napja Sydneyben?

– Kissé unalmasnak is mondható, bár minden csak nézőpont kérdése. Ma például egy hosszú bringás edzést tartottam. Pár perc erejéig kompra szálltam, ahol a kompvezetővel párbeszédbe elegyedtünk:

"Ez a munkája? - kérdezte.

Igen. - válaszoltam.

Szerencsés ember! - mondta elismerően.

Következő kérdése az volt, hogy honnan hová tekerek, amikor pedig elmondtam, azt felelte, hogy inkább mégsem cserélne velem munkát! "

A napom rendszerint úgy néz ki, hogy reggel vannak a nehezebb, hosszabb edzések, ezeket követően délutánra is vár rám egy-két edzés. Ezenkívül alvás-evés és evés-alvás minden mennyiségben! Este jöhet egy kis lazítás, de egy-egy keményebb edzőnap után általában nem kívánok nagy aktivitású programokat. Ezek a megszokott hétköznapok, de mindig attól függ, hogy az évnek épp milyen periódusában vagyok.

– Mikor kell leghamarabb szurkolnunk neked, milyen versenyeken indulsz az évben?

– Minden ezzel kapcsolatos infót és a legfrissebb híreket is elérhetitek a Facebook oldalamon vagy a honlapomon. Az idei első versenyem a tajvani Ironman 70.3 (fél Ironman táv) világkupa lesz március 27-én. Utána egy bő hónapot Thaiföldön, Phuketen edzőtáborozom. Ez a hely a triatlonosok paradicsoma. Közben lesz egy indonéziai meg egy vietnami fél Ironman világkupa, melyeken szintén indulok. Aztán hazarepülök, és otthoni pályán versenyzek. Az év második felében szintén Ázsiában állok rajtnak, majd Tajvanon és Kínában. Összesen 8 versenyen tervezek részt venni az idén, amelyből 7 fél Ironman (1.9 km úszás, 90 km kerékpár, 21 km futás) és 1 teljes Ironman (3.8 km úszás, 180 km kerékpár, 42 km futás) táv lesz. Ha ezt nehezen tudjátok elképzelni, akkor itt egy videó a tavalyi versenyemről:

– Hazai színekben versenyzel?  

– Igen, román színekben versenyzem, valamint városomat, Sepsiszentgyörgyöt képviselem klub szinten.

– Versenyeken kívül számos egyéb programban is részt veszel, jótékonykodsz, úszóórákat, előadásokat tartasz. Mi a célod ezekkel?

– Fontosnak tartom, hogy meggyőzzek másokat is arról, hogy kitartással és munkával messze el lehet jutni. A saját utam, ahonnan indultam és ameddig jutottam, nagyon jó példa erre. A külföldön eltöltött idő alatt azt is megtanultam, hogyha valaki plusz tudással, tehetséggel rendelkezik, azt nem titkolni kell, hanem másoknak is továbbadni.

Deák Zsombor legjobb eredményei 2014-től:

2014

  • Ironman 70.3 Taiwan világkupa (Kenting, Tajvan) - 8. hely
  • Ironman Malaysia világkupa (Langkawi, Malajzia) - 8. hely
  • Mamaia Challenge (Mamaia, Románia) - 2. hely
  • Xman Romania Middle Distance National Championship (Nagyvárad, Románia) - 1. hely
  • Challenge Taiwan 113 (Taitung, Tajvan) - 4. hely

2015

  • Ironman 70.3 Taiwan világkupa (Kenting, Tajvan) - 8. hely
  • Ironman 70.3 Incheon világkupa (Incheon, Dél-Korea) - 9. hely
  • Xman Romania Middle Distance National Championship (Nagyvárad, Románia) - 1. hely
  • Running Wild Long Distance (Sydney, Ausztrália) - 1. hely

– Gondolkodtál már el azon, hogy mit csinálnál, ha nem sportolhatnál? 

– Jó kérdés… Nem, nem gondolkodtam még ezen. Valószínű akkor is valami mozgalmas munkát végeznék, semmiképp nem ülnék egy íróasztal mögött. Hogy mi lesz az aktív sport után? Igen, ezen azért néha szoktam gondolkodni, de majd, ha eljön a megállás ideje, mindenképp a sport területén szeretném kamatoztatni a tudásom.

zsombor_deak2_atmeretezett.jpgFotó: Puttharuk Mhong

– Az állandó mozgás nálad már életérzés, gondolom. De hogy pihensz igazán? Van hobbid?

– A sok kemény edzés mellett néha nagyon lusta tudok lenni, elhiheted. Van, hogy csak felpolcolom a lábaim és fekszem. De ha tehetem, szabadnapjaimon kirándulok, vagy a barátaimmal találkozom. Nem bírom sokáig az egy helyben ülést. Hobbi… A Sydney Operaház beugrós fuvolistája vagyok. :) Komolyabban pedig, sokan megkérdezik tőlem, hogy mi a hobbim, de nincs. Tényleg nincs. A hobbim a munkám, a triatlon. Azon szerencsések közé tartozom, akik ezt kijelenthetik.

– És az elmaradhatatlan kérdés: Szeretsz utazni? Vannak kedvenc helyeid a világban?

– Nagyon szeretek utazni, a sport ezt is magával hozta szerencsémre. Az utazásban is leginkább a kalandot szeretem, de nem a repülőn való nyűglődés kalandját, az legtöbbször unalmas. Rengeteg helyen jártam a világon, Ázsiát, Európát és Ausztráliát is beutaztam. Egyik kedvenc helyem Bali szigete, ahol több időt is töltöttem, egyszer egy teljes hónapot. Szeretem az ottani pezsgést, a meleget, a tengert és az indonéz konyhát. A gado-gado a kedvenc ételem.

zsombor_swim.jpgFotó: Vajda Attila

– Végül mit üzensz a Hello Magyarok utazó és külföldön élő közösségének?  

– Hello Magyarok! Sose várjatok a megfelelő pillanatra, legyen bármi is a célotok, a megfelelő pillanat ugyanis mindig itt van. Mindig csak a most létezik! Megosztom a mottómat is: Ha van egy álmod, ami lehetetlennek tűnik, tudd, hogy annál többet is el tudsz érni! És ez annyira igaz! Nemcsak a triatlonban!

Szerző: Orsoly

Tetszett a poszt? Kövess minket Facebookon is! 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hellosport.blog.hu/api/trackback/id/tr528411880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása